Stop met dat doelloze scrollen ’s avonds laat en leer hoe je echt geld kunt verdienen met je social media-verslaving…
Onderzoek heeft aangetoond dat de gemiddelde persoon ongeveer twee uur per dag op sociale media doorbrengt, maar als je verslaafd bent aan sociale media, zal je waarschijnlijk veel meer tijd besteden aan het scrollen door je social feed.
Maar hoe kan je nu met al dat scrollen echt wat geld verdienen? Social media is een behoorlijk lucratieve business als je weet hoe je het goed moet spelen en je bereid bent om er moeite voor te doen. (voor niets gaat de zon op! :))
Volgens influencer-app Takumi kun je zelfs geld verdienen op Instagram met slechts 1.000 volgers als je twee keer per week iets plaatst.
Dus als je geld wilt verdienen op Instagram, Twitter, Facebook, Snapchat, TikTok of een ander kanaal, dan is hier alles wat je moet weten…
Hoeveel volgers heb je nodig om geld te verdienen op je social media?
Betekent het hebben van meer volgers op social media dat je meer geld verdient? Het antwoord hierop is zowel ja als nee.
De meest succesvolle influencers op Instagram en TikTok met meer dan honderdduizenden volgers heeft ertoe geleid dat veel mensen aannemen dat je er zoveel nodig hebt om geld te verdienen op sociale media. Dit is gewoon niet waar.
Merken zoeken steeds vaker kwaliteit boven kwantiteit – dit betekent dat ze liever betalen voor een kleiner publiek van betrokken of nichevolgers. Ze willen niet langer alleen maar dure beroemdheden om reclame te maken voor hun producten, ze zijn bewust op zoek naar gewone mensen en ‘influencers’.
Als je bijvoorbeeld kunt bewijzen dat de overgrote meerderheid van jouw volgers Tilburgse universiteitsstudenten in de leeftijd van 18-24 jaar zijn, heb je meteen jouw verkoopargument – zelfs als je absoluut geen groot publiek hebt. Met andere woorden, het gaat er niet om hoeveel Instagram-volgers je nodig hebt om geld te verdienen, maar wie die volgers zijn.
Hoeveel volgers op Instagram heb je nodig om betaald te worden?
Dat gezegd hebbende, moet je nog steeds een redelijk behoorlijk aantal volgers hebben. Niemand gaat je iets betalen om Instagram-reels of TikToks te maken die alleen je vrienden zullen bekijken. Maar je hoeft echt maar rond de 1.000 volgers te bereiken om een klein beetje geld te kunnen gaan verdienen.
Hoeveel geld kun je verdienen op sociale media?
Als het gaat om geld verdienen op Instagram, bloggen en sociale media, is the sky the limit.
Voor veel mensen is dit letterlijk hun fulltime baan, waardoor ze de vrijheid en onafhankelijkheid hebben om voor zichzelf te werken met een comfortabel salaris.
Je hebt misschien zelfs wel eens gehoord van de beroemde (of beruchte, afhankelijk van wat je leest…) YouTube- en TikTok-huizen, waar makers samenleven in een herenhuis en hun dagen doorbrengen met het maken van content waarmee ze serieus geld kunnen verdienen.
Het opbouwen van een social media-profiel en volgers tot dat niveau vergt echter een enorme hoeveelheid toewijding en inspanning – iets waar je waarschijnlijk geen tijd voor zult hebben als je voor een voltijdstudie studeert. :)
Maar met merken die over het algemeen tussen de € 40 en € 2.000 per Instagram-post betalen, is er, afhankelijk van het aantal volgers dat je hebt, nog steeds voldoende gelegenheid om wat extra geld te verdienen in het weekend.
Als het je lukt om het groot te maken, kunnen Instagrammers met meer dan 75.000 volgers meer dan € 100.000 per jaar mee naar huis nemen! Dat is een enorm bedrag om iets te doen wat je toch al de hele tijd doet.
Op dit moment zijn Instagram en TikTok een rage en kunnen ze serieus geld opleveren, maar trends veranderen en misschien zijn ze volgend jaar rond deze tijd niet zo winstgevend. Het is belangrijk om op de hoogte te blijven van alle veranderingen in de branche en snel te reageren op nieuwe platforms die opduiken.
We spraken met Charlie Watson die de hardloopblog The Runner Beans heeft gemaakt terwijl zij studeerde voor diëtiste aan de universiteit. Ze is nu volledig gekwalificeerd en heeft meer dan 73.500 volgers op Instagram!
Als je eenmaal volgers hebt, denk ik dat het vrij eenvoudig is om geld te verdienen met je kanalen, aangezien er tal van merken zijn die zich willen aansluiten bij bloggers/influencers.
Ze heeft echter ook openlijk op haar blog gesproken over hoe geld verdienen op deze manier niet altijd zo glamoureus is als mensen denken dat het zal zijn.
Ik vecht met PR-bedrijven om betaald te worden voor werk. Ik moet dan achter mijn geld aan gaan om het daadwerkelijk te krijgen als ik het werk heb gedaan.
Het kan eng zijn als je afhankelijk bent van het geld om huur te betalen enz., en daarom heb ik de hele tijd dat ik op de universiteit studeerde als oppas gewerkt om ervoor te zorgen dat ik naast m’n blog een gegarandeerd inkomen had.
Hoe jij jouw niche kunt vinden op sociale media
Er zijn letterlijk duizenden mensen op de sociale media, dus als je het echt helemaal wilt maken, zal je iets anders moeten doen.
Dat betekent niet dat je iets compleet gestoords moet doen, maar het betekent wel dat je je specifieke niche moet vinden.
Denk na over waar je gepassioneerd over bent of waar je bijzonder veel kennis over hebt. Je zult veel tijd aan het onderwerp moeten besteden, dus zorg ervoor dat het iets is waar je met plezier over gaat schrijven.
Als je eenmaal het algemene gebied hebt, probeer het dan te beperken tot een specifieke hoek die nog niet eerder is gedaan.
Als je bijvoorbeeld geïnteresseerd bent in reizen, kun je je richten op het maken van goedkope reisgeoriënteerde content, studentenreizen, treinreizen of ecoreizen. Een generieke reisblog gaat verloren in het lawaai, tenzij je iets hebt om het te onderscheiden.
Of je zou kunnen proberen om geld te verdienen via studygrams – Instagram-accounts vol met foto’s van je revisienotities!
Hoe dan ook, als het gaat om het uitzoeken hoe je geld kunt verdienen op Instagram, TikTok, Snapchat (of een ander sociaal netwerk), zou het bekijken van enkele van de duizenden genres en subgenres je creatieve sappen moeten laten stromen. :)
Maar trap niet in de valkuil om te niche te gaan. Het moet een onderwerp zijn dat de komende jaren conversaties en content-ideeën zal genereren, dus er moet veel diepgang in zitten.
Zorg ervoor dat je de concurrentie bekijkt om te zien wat ze doen en waar de gaten in de markt zitten.
Controleer of er ook de mogelijkheid is om geld te verdienen – zijn mensen bereid om geld op dit gebied uit te geven? Zijn er producten beschikbaar voor hen om te kopen?
Hoe krijg je meer volgers op sociale media?
Oké, dus je hebt misschien geen honderdduizenden volgers nodig om te beginnen, maar je hebt er wel een paar nodig als je hier wat geld mee wilt verdienen.
Er is geen snelle en gemakkelijke manier om volgers op sociale media op te bouwen – het vergt serieus hard werk en toewijding. Charlie van The Runner Beans zegt dat het minstens een jaar duurt.
10 beste manieren om meer volgers op Instagram te krijgen
- Plaats consistent inhoud – Zorg ervoor dat je dagelijks Instagram-content plaatst. Als je slechts sporadisch post, verliezen je volgers snel hun interesse.
- Koppel je Instagram-account aan Facebook en Twitter – Er zijn een aantal geweldige apps, zoals IFTTT, waarmee je je sociale media-accounts automatisch kunt koppelen. Dus als je een foto op Instagram plaatst, wordt deze automatisch op je Twitter en Facebook geplaatst (als een echte foto, geen link!). Dit bespaart jou tijd en zorgt ervoor dat jouw berichten consistent blijven op verschillende platforms.
- Organiseer een wedstrijd om de interactie met volgers te vergroten – Dit kan moeilijk zijn omdat je een prijs nodig hebt, maar als je iets kunt bemachtigen door een kleine investering of door je contacten te gebruiken, is dit een geweldige manier om nieuwe Instagram volgers te krijgen. Vraag mensen gewoon om een bericht leuk te vinden/taggen/delen en kijk hoe je bereik zich verspreidt.
- Interactie met merken en influencers – Mensen vergeten vaak het ‘sociale’ deel van sociale media. Neem contact op met andere mensen in jouw niche, like hun berichten, becommentarieer en deel ze, en ze zullen je waarschijnlijk de gunst teruggeven. Als het je lukt om een voldoende sterke relatie op te bouwen, kun je samenwerkingen organiseren zoals gastbloggen op hun website, verschijnen in hun TikToks of zelfs sociale media-overnames doen.
- Gebruik relevante hashtags om nieuwe volgers aan te trekken – Ze lijken nu misschien een beetje uncool, maar hashtags zijn een geweldige manier om in contact te komen met mensen die geïnteresseerd zijn in een vergelijkbare niche. Doe wat onderzoek naar welke hashtags het populairst zijn en wanneer, of maak zelfs je eigen hashtags en moedig je volgers aan om ze te gebruiken bij het delen van bepaalde berichten.
- Voeg geotags toe aan je berichten – Vooral op Instagram zoeken mensen vaak op locatie, en dit creëert een andere route voor mensen om je account te vinden.
- Gebruik Instagram-analyses om de activiteit te volgen – Het is belangrijk om af en toe te pauzeren en te inventariseren wat het goed heeft gedaan op je sociale-media-accounts (en wat niet). Sites zoals Fanpage Karma en Squarelovin (alleen Instagram) geven informatie over welke van je berichten het populairst zijn. Je kunt dit gebruiken om te bepalen welke content het beste werkt en wat de beste tijd is om deze te plaatsen.
- Deel video’s en post verhalen op Instagram en Facebook – De gedachte om jezelf op te nemen lijkt misschien een beetje angstaanjagend, maar mensen zien graag de ‘mens’ achter de pagina, en je volgers zullen meer met je in contact komen als je rechtstreeks met ze kunt praten. Je kunt een video uploaden naar YouTube of verhalen posten op Instagram en Facebook, wat een snelle en effectieve manier is om dit te doen.
- Betaalde advertentieposts – Hoewel het mogelijk is om je publiek organisch op te bouwen, kun je proberen wat betaalde advertenties te plaatsen om jezelf een snelle boost te geven. Probeer te betalen voor een boost voor een Facebook-bericht dat het bijzonder goed doet, of onderzoek Google Adwords voor een aantal kleinere nichetermen.
- Gepersonaliseerde inhoud van hoge kwaliteit – Uiteindelijk zullen volgers zich aangetrokken voelen tot jouw account als je ze iets aanbiedt waarin ze oprecht geïnteresseerd zijn. Wees niet te promotioneel en vertel een aantal goede verhalen, en ze zullen zeker blijven komen.