Ok. Jij hebt dus een Facebook pagina en je hebt wat vrienden uitgenodigd en inmiddels wat likes verzameld? Je post af en toe berichten, afbeeldingen en video’s, maar je krijgt weinig reacties op je berichten? Zakt het bereik steeds lager en stromen de klanten nog steeds niet binnen? Vraag jij je nu ook af of het allemaal nog wel zin heeft?
Je bent niet de enige.
Ondernemers starten met veel enthousiasme een Facebook pagina om hun bedrijf te promoten. Maar na enkele weken geven ze het alweer op. Ze geven Facebook op de kop. Maar da’s niet eerlijk. De schuld ligt niet bij Facebook, maar bij jou als ondernemer!
En dat is goed nieuws! Want dat wil zeggen dat jij het ook kan oplossen!
Het belang van het nieuwsoverzicht
Wat doen mensen op Facebook? Scrollen! Ze scrollen door hun nieuwsoverzicht (newsfeed). Die eindeloze stroom van berichten, afbeeldingen en video’s. Het nieuwsoverzicht is het hart van Facebook. Daarop komen alle updates voorbij van je vrienden, de bedrijfspagina’s die je volgt en de groepen waar je lid van bent.
Maar het nieuwsoverzicht is niet chronologisch. Nee, soms zie je nieuwe dingen, soms zie je oude dingen. Het nieuwsoverzicht is niet gerangschikt op tijd, maar op belangrijkheid. Belangrijkheid voor jou als gebruiker!
Facebook wil jouw Facebook-ervaring zo goed mogelijk maken. Niet als bedrijf, maar voor jou als gebruiker. Ze tonen je daarom dus eerst de belangrijkste updates en daarna pas de minder belangrijke berichten.
Is een vriendin van je zwanger of net bevallen? Grote kans dat het bovenaan staat. Iemand van je vrienden net verloofd of getrouwd? Yep, ook dat staat bovenaan!
Maar hoe weet Facebook wat belangrijk is?
Super slimme algoritmes
Waarschijnlijk heb je er al wel eens van gehoord. Het algoritme van Facebook. Dit zorgt er voor dat de berichten in een bepaalde volgorde in je nieuwsoverzicht verschijnen. Het algoritme bepaalt dus voor elke Facebook gebruiker welke posts bovenaan komen te staan, welke een beetje lager en welke helemaal niet zichtbaar zijn.
En dat algoritme is van toepassing op alles op Facebook: de updates van je vrienden, de posts van de pagina’s die je volgt en de berichten van de groepen waarvan jij lid bent.
Aan de ene kant kijkt Facebook naar wat er in je update of in je foto staat. Herkent Facebook voor het eerst bij jou een baby? Sta je in een wit kleed op de foto klaar om het JA-woord te geven? Hoppa, je posts staat bovenaan bij al je vrienden.
Maar Facebook kijkt niet alleen naar je update zelf, het leert ook van zijn gebruikers.
Positief of negatief?
Elke post die gepubliceerd wordt toont Facebook aan een ’testpubliek’. Dus ook die van jouw pagina. Een aantal mensen krijgt de update te zien in hun nieuwsfeed. Op basis van de reactie van deze mensen zal Facebook oordelen of de post goed is of niet goed is. Er zijn daarbij zo’n 100.000 aspecten die daarbij een rol spelen. En er zijn zowel positieve, als negatieve signalen.
Positieve signalen zijn mensen die op je foto of link klikken, je update liken, er op reageren of hem zelfs delen.
Een negatief signaal is bijvoorbeeld wanneer Facebook gebruikers snel voorbij je bericht scrollen of het zelfs gaan verbergen. Op basis van dat testpubliek zal Facebook dan je bericht meer of minder bereik geven.
Wil jij je Facebook pagina laten groeien?
Maak dan betere updates. Updates die interssant zijn voor jouw publiek. Ga voor zoveel mogelijk positieve signalen. En natuurlijk voor zo weinig mogelijk negatieve signalen. Zo beïnvloed je het algoritme van Facebook en beloont Facebook je met meer bereik. Zodat je zelfs mensen bereikt die (nog) geen fan zijn van jouw pagina (“viraal gaan in het klein”, zeg maar. Ook jij kunt het!)
En zo kan je blijven groeien. Meer likes, meer vertoningen, meer fans en meer klanten.
En oh, voordat ik het vergeet. Ik heb nog een mooie gratis handleiding voor jou geschreven: “Zo kraak je het Facebook Algoritme als een Pro“.
Hulp nodig?
Kom je er niet uit? Dan help ik je graag! Wil jij jouw social media uitbesteden? Kom eens langs.