Wat is het verschil tussen reactieve en proactieve webcare?

Reactieve webcare betekent dat je als organisatie reageert op vragen, klachten of opmerkingen die direct aan je worden gericht. Denk aan een inwoner die via X (Twitter) vraagt waarom zijn paspoortaanvraag vertraagd is, of een bezorgde burger die via Facebook melding maakt van overlast. Reactieve webcare draait om beschikbaarheid, bereikbaarheid en correcte beantwoording – vaak binnen afgesproken responstijden en tone of voice-richtlijnen.

Proactieve webcare gaat een stap verder. Hierbij zoekt de organisatie zelf actief naar gesprekken waarin de gemeente genoemd of geraakt wordt, zonder dat er direct een vraag aan de gemeente wordt gesteld. Het kan gaan om signalen van onvrede in een buurtgroep, verwarring over een beleidsmaatregel of opkomende misinformatie. Proactieve webcare vraagt om monitoring, duiding en het strategisch kiezen wanneer en hoe je je mengt in een gesprek.

Het verschil zit dus niet alleen in de richting van het contact (inkomend vs. uitgaand), maar ook in de intentie en de positie die je als organisatie inneemt:

  • Reactief is dienstverlenend, informatief en soms corrigerend.

  • Proactief is strategisch, anticiperend en in sommige gevallen ook richtinggevend.

Beide vormen vragen om duidelijke kaders, menselijk inzicht en bestuurlijke afstemming. Want juist in het publieke domein is het van belang dat je zichtbaar bent zonder dominant te worden, aanwezig zonder te overheersen. Goed georganiseerde webcare is geen doel op zich, maar een manier om vertrouwen, verbinding en gezag digitaal vorm te geven.

Door |2025-05-06T15:26:30+02:001 mei 2025||0 Reacties

Over de auteur:

Waar digitale technologie publieke waarden raakt, daar zet ik mij in. Als Senior Online Adviseur voor minister Micky Adriaansens (EZK), en eerder als online woordvoerder bij het ministerie van FinanciΓ«n, bouw ik aan digitale communicatie die werkt: voor iedereen. Mijn ervaring bij de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen leerde me wat het vraagt om in crisistijd niet alleen informatie, maar ook vertrouwen over te brengen. Ik geloof in communicatie die klopt: strategisch, empathisch, publiek verantwoord. Van crisisstructuur tot commentsectie. En ja: overheidsdocumenten hebben hun waarde, maar soms zegt een meme of emoji net iets sneller wat nodig is. πŸ” Op socialmediamannetje.nl onderzoek ik hoe de overheid digitaal beter kan luisteren, duiden en handelen. Samen maken we van bereik ook betekenis. πŸŽ™οΈ

Geef een reactie

Ga naar de bovenkant